Så var det åter en ny vecka

publicerat i Om mig;
Helgen sprang som vanligt ifrån mig med allt som måste göras på gården. I lördags tröskade vi lite havre men fick lämna halva ytan då det var för blött för tröskan. Men ändå ca 5 m2 med havre blev det.
I går skickades 17 får och lamm på slakt. Det var ett litet vemod att säga hejdå till både Liam, Emilia, Emil och de övriga. Man blir lätt fäst vid de ulliga sötnosarna. Vi gjorde en fålla och jag tog lite korn i en hink och de gick prydligt in i slaktbilen som om de skulle få åka med på semester. Tänk om de anat att det skulle bli deras sista måltid. Men för mig var det ändå en sten från mina axlar som lättade ett par kg. Kvar bland fåren är Nutella, Plattsvans, Lisen, Harry och Lilla Fabian. Dock bara 5 och otroligt sociala 5 får/baggar. Och så får jag tillbaka skinnen från de övriga så vi kan njuta av dem i vårt hem.
Vi byggde jättestor hage i går åt de kvarvarande fåren så nu har det gott om friskt klöver och timotej någon vecka framåt om de vill vara ute och äta. Annars får de gå in i ladan för att vila lite.
Björn fick komma hem från sjukhuset i torsdag, efter ca 45 dagar, orkar inte räkna exakt. Men många dagar blev det. Betydligt piggare denna gång än förra gången de skickade hem honom. Då var han ett totalt kolli. Nu är han piggare men kan inte gå mer än ett par steg med kryckor. Så han blir sittande i rullstol ett bra tag framåt.
Men det känns ändå som livet börjar bli lite enklare nu. Och det ska bli lite skönt med återhämtning ett par dagar innan nästa projekt drar igång.
Jag tänkte ägna veckan åt att rehabilitera mig lite för att få mer energi. Göra lite kärvar av havren som är kvar på åkern så att fåglarna har mat till vintern. Någon krans till dörrarna skulle vara kul att få ordning på innan snön kommer. Är så kul att gå en tur i skogen och samla på material.
Så njut av kommande vecka....och ta hand om alla dina 💕

Kommentera inlägget här :